onsdag 10 mars 2010

Den blå planekonomin, entreprenörskapets fiende nr.1

Igår tittade jag på svt-play, för övrigt en utmärkt internet-tjänst, närmare bestämt tittade jag på det eminenta programmet "Landet brunsås" med en Henrik Schyffert i högform. Programserien handlar om den Svenska matkulturen. Ett av programmen handlar om vilka som säljer maten. Det framgick att Ica har ca 49% av marknaden och enorma vinstmarginaler. Vidare framgick det att Ica via sin dominans tvingade distributörer och producenter att ta ett högre pris av deras konkurrenter. Detta pågår alltså inom en bransch där konsumentmakten är högst begränsad då konsumenten svårligen kan avstå från att köpa mat. Marknaden i Sverige fungerar inte. Den blå planekonomin breder ut sig i en allt snabbare takt. Konkurrensen sätts ur spel genom påtryckningar eller kontroll i producent- och distributionsled. Några exempel; FMAB har över 60% av marknaden i Sverige när det gäller distribution av förbrukningsmateriel inom vård och omsorg, Tamro, som för övrigt ägs av samma koncerm som FMAB, har ca 50% av marknaden i Norden när det gäller distribution av läkemedel. Tamro och den koncern de tillhör är också stora aktörer på apotekssidan. Den andra halvan av läkemedledistibutionen sköta KD(Kronan drog).
Den verklige fienden till det Svenska entreprenörskapet är således inte statliga och kommunala regleringar utan den i allt snabbare takt växande blå planekonomin.

Inga kommentarer: